Arbeidsmediation bij conflicten tussen werkgever en werknemer
Arbeidsconflicten ontwikkelen zich vaak sluimerend, waarbij tussen werkgever en werknemer enige ruis ontstaat. Het kan daarbij gaan over de kwaliteit en inhoud van de werkzaamheden, maar ook over meer praktische zaken: bijvoorbeeld het mogen volgen van opleidingen, salarisverhoging of het plannen van een vakantie. In eerste instantie niets ernstigs en goed oplosbaar.
De communicatie tussen de partijen komt onder druk te staan, er wordt minder met elkaar gesproken. Als partijen wel met elkaar in gesprek gaan, is er al een eigen beeld gevormd over het gedrag van de ander. Daadwerkelijk luisteren naar elkaar wordt steeds lastiger, waarbij emoties steeds meer de overhand krijgen. Voor uw gevoel staat u met de rug tegen de muur.
Mediation in arbeidsconflicten is dan zo gek nog niet. Tijdens arbeidsmediation gaat u –binnen de geheimhouding van de mediation – met elkaar in gesprek. Een mediation traject waarbij u over en weer kunt uitspreken wat u dwars zit. Waar u waardering van de ander mist. Waar verschillende inzichten kunnen worden besproken en samen gezocht kan worden naar oplossingen.
Een onafhankelijke arbeidsmediator helpt bij het gesprek tussen de werknemer en werkgever.
De mediator lost het conflict niet voor u op, dat doen werkgever en werknemer samen. De mediator zorgt dat dit traject goed en voortvarend verloopt.